‘Ik leer hier zelf ook veel’
Esther de Hart, pedagogisch medewerker bij Doomijn
‘Op wijkboerderij De Schellerhoeve lopen allerlei mensen rond, van jong tot oud. Voor de kinderen die hier bij Doomijn naar de opvang gaan is dat ontzettend leuk. Ze mogen met vrijwilligers mee dieren voeren. Of helpen in de moestuin. En nu en dan komt de imker vertellen over bloemen, bijen en honing. Dat is zo leerzaam. Deze kinderen wéten dat aardappelen onder de grond groeien. En dat lieveheersbeestjes eerst blauw zijn en dat ze groot worden door bladluis te eten.’
‘In de opvang bakken en koken we veel met de kinderen. Dan halen we eerst groenten, fruit en eetbare bloemen uit de tuin. Vervolgens gaan we daarmee experimenteren in de keuken. Natuurlijk kunnen niet alle kinderen aan het aanrecht staan, maar proeven doen we wel met zijn allen! Madeliefjes-soep, gepofte knoflook of kruidenboter van Oost-Indische kers. We betrekken ouders er ook bij. Voor Moederdag hebben we een picknick georganiseerd en voor Vaderdag een barbecue. En als kinderen de opvang verlaten, krijgen ze een boekje mee met daarin allerlei recepten die ze hier hebben gemaakt. Zo voeden we ook de ouders op. Die roepen namelijk al snel bij een bloem: dat kun je niet eten! ‘Echt wel’, zegt het kind dan, ‘dat heb ik geleerd’.
‘Het leuke is: ik leer hier zelf ook veel. Ik heb ooit op het vmbo groen-examen gedaan. Daarna ben ik via de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk als pedagogisch medewerker in de kinderopvang aan de slag gegaan. De passie voor planten en dieren is altijd gebleven en hier kan ik het combineren. Ik werk drie dagdelen in de opvang (bij Doomijn) en vier dagdelen in de moestuin (bij Travers Welzijn). Ik beheer onze permacultuur moestuin en begeleid de vrijwilligers die er tuinieren. Zij zijn er niet alleen voor de tuin, de tuin is er ook voor hen. Het is een rustige plek, een plek die ‘ont-prikkelt’. Ik zie de vrijwilligers hier opbloeien.’
‘De tuin – en de oogst, zoals uien, aardappelen, bietjes, boontjes en wortels – trekken de omgeving naar de boerderij. Ouders die hun kind ophalen, kopen meteen groenten of een potje jam. Omwonenden komen hier voor een praatje en plukken besjes, aardbeien en frambozen van de plukroute langs het terrein.’
‘Dat ik zowel bij Doomijn als bij Travers Welzijn werk, kan gemakkelijk doordat beide organisaties onder Travers vallen. Ik heb de training ‘gezonde kinderopvang’ gevolgd. Met die kennis en ervaring mag ik nu collega-pedagogisch medewerkers opleiden. Het gaat over gezonde voeding, beweging en risicovol spel. Dat laatste betekent niet dat alles mag, maar bijvoorbeeld dat kinderen tot een bepaalde hoogte prima zelfstandig mogen klimmen. Dan ontdekken ze wat ze al wel en nog niet kunnen.’
‘Wat ik in de toekomst ga doen? Voorlopig blijf ik zitten waar ik zit. Maar ik vind veel dingen leuk. Wie weet ben ik straks onderdeel van team Pedagogiek, Kwaliteit en Ontwikkeling – waarin ik de kennis rondom moestuinieren kan delen met collega’s – of doe ik iets in de planning bij Doomijn. Dat kan zeker bij Travers, want met vier labels en vele functies is hier veel mogelijk!’